måndag 20 juli 2009

Fikonträd - Fig tree

Hej på er! Hoppas ni har semester och njuter av ledigheten. Vädret är ju minst sagt omväxlande, så man får alternera hängmattan med lite inomhusaktiviteter. Jag har börjat måla min gamla tvättkommod. Den var ju brun och såg ut så här innan. Men nu när den är vit har jag ångrat mig... Jag är en riktig velpotta... så i morron skall jag slipa bort vitfärgen igen *hihi*

Mitt fikonträd verkar trivas i växthuset för det har vuxit jättemycket sedan jag fick det. Ja, det mesta växer så det knakar därinne. Jag har beskurit citronträdet som hade vuxit ända upp till taket *hihi*
Ha det så jättebra! Y
Kram
Mia

43 kommentarer:

Karin sa...

Hej Mia!

Vilket vackert fikon! Det är något jag skulle vilja ha i växthuset men jag vet inte om jag har några möjligheter att övervintra det. :)

Ja det är verkligen varannandagsväder nu...men det är ganska skönt! Fina bilder från Malmö!

Ha det gott! Kram Karin

Ullis/Leva på landet sa...

Vi har också väldigt omväxlande väder. Ena stunden vräker regnet ner och nästa är det stekhett. Vi fårväl se då hur det blir med kommoden. Härligt fikonträd.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Maria ( Idekroken ) sa...

Så fint fikentre. :)
Ja det er ikke så lett å bestemme seg alltid.
Kommoden var fin brun, men tror nok den er fin hvit også ;) Lykke til med valget :)
Klem Maria fra Idekroken

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Så mysgt såå,,,vill med ha ett växthus där det växer o knakar!!!
Nyfiken på att se den vita kommoden nu;)
tack för mailet..var ju tvungen att kika på koreten med en gång efteråt....reslusten liksom ktyper sig fram nu!!!!!!

Kram o go natt!

Cindy@Cutepinkstuff sa...

Beautiful!

Unknown sa...

You always have the most beautiful pictures!!!

Weißer Vintagezauber sa...

Hello,
what for a nice pictures:o)))
Is this from your veranda???
Many greetings,
Elke.

Anci sa...

Hej !
Javisst ja, jag skulle ju försöka hitta något litet träd ?! :)
Fint är det.

Varför inte vitt ? Blev det inte snyggt ? Eller känner du bara för en annan färg :O

Kram

hagagården sa...

Ååå så härligt med fikon träd,sånt skulle jag också vilja ha.
kram
ninni

idémakeriet sa...

Hej där som lever i växthuset bland allt grönska. Vilken härlig plats du har där, lite avis får man väl vara eller hur?
Skönt att du njuter så mycket av ledigheten, fortsätt med det.
Kram Gerda

Annas skattkammare sa...

Hej Mia! Där inne skulle nog t.o.m. jag växa så det knakar! =)
Underbart fikonträd och ditt växthus är ju bara så fint!
Kram /Anna

Lilla Blå sa...

Fikonträd, det var nåt nytt, det har jag inte ;) Skönt att höra att du har att göra hihi

Jag har målat om en brevlåda, vit förstås, sått citronkärnor i väntan¨på att det ska bli ett stort träd.....:)

Kramar @nette

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Det är inte alltid lätt att veta vad det är man vill! :-)

Härligt fikonträd. Dkulle vilja ha ett själv, men har ingen bra plats till det. Får bli i framtiden...

Ha det fint!

rosenskära sa...

Fikonträd är som konstverk, bladen är så vackra. Och jag beundrar ditt tålamod - först måla och sedan slipa ner - jag hade ställt undan...

Kram
Lena

Vita små hjärtan sa...

Vad härligt med fikonträd! Det kanske man skulle prova.
Kram Agnetha

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hihi. Så det är till att ha lite beslutångest?! Ja det drabbas jag oxå av ibland och då är det bara att börja om från början...

Härlig fikonträd!

Kram Annica

LOPPISLIV sa...

Ohhh så vackert...hela bilden andas sommar med lugn och ro, så himla fin bild Mia!! Och jalusiluckan du har där i bakgrunden är helt underbar. I höst ska jag plantera New dawn rosor, dina ser så vackra ut, så nu vill jag också ha mig en sån nästa år. Kram Paula

Maria Olsson sa...

Hej!
Jag läste om ditt växthus på aftonbladet.se och sedan har jag lusläst din blogg. Allt är så fantastiskt vackert! Jag mår bra i själen bara av att se alla fina bilder! Jag har länge suktat efter ett växthus och nu vet jag exakt hur jag vill att det ska se ut! En fråga bara, är det öppet högst upp mot taket eller är det fönster även där?

Linda Selmi at Selmi Shop sa...

Bli med å tävla på min blogg, nya tävlingar varja vecka nu, Michael Kors Klocka;
http://dar.blogg.se/2009/july/tavla-och-vinn-michael-kors-klocka-verd-2695.html

Klolla ochså inn bloggshoppen!! 10 st.halsband till 195 kr inkl frakt!!Verd minst 1000 kr!!!!!
http://dar.blogg.se/2009/july/saljes-10-st-smycken-fran-selmi-collection.html

Tusenfröjd sa...

Ja, ibland är det inte lätt att bestämma sig... hoppas det blir fint när du tagit bort färgen! Det kanske till och med blir riktigt shabby chic:-D
Ha en fortsatt fin vecka!
Liv

Mamma C sa...

Så kul att fikonträdet växer så det knakar. När vi ställde ut vårt ute började den tappa bladen med en gång.
Kram Mamma C

lottens vita och gröna sa...

hallå där mia!
jag har då aldrig sett på maken såna härliga växter du har, ett fikon minsann, det är superfint, ett sånt ska jag önska mig, hihi! vilka härliga saker ni har för er, ut genom fönstret, kan tro att grannarna undrade, fniss! vi är på hemresa på torsdag och övernatttar antagligen i gränna hps sväris en natt sen är vi hemma igen!

ha det allra bäst min sköna! varmkram lotten

Les Cotrions sa...

What a nice fig tree you have!! I like it the zinc bucket!
Wish you a nice evening!
Hugs
Vale

Lora sa...

~love your pictures~
i can't read the words, but the pictures are so beautiful... i've been looking at them for about an hour. The plants are so beautiful! Can you tell me what the tiny vine is that you have in many of the pictures?

Skatan sa...

Hej Velpottan! Hoppas målandet går bra :) Visst får vi se när du har arbetat färdigt ditt pass? Hoppas det :)

Hoppas också att allt är bra med dig.

Stor kram!

Anna

Cindy@Cutepinkstuff sa...

Thanks for stopping by my blog, Mia! Love your blog. Even though I can't read your posts, I so enjoy your photos! Our next French Flea is in October. Not sure of the exact date, but it will be advertised closer to the event. That would be wonderful if your mom could visit and maybe someday so could you. I've never been to Sweden, but would love to tour someday.

Marie sa...

Vilken underbar bild Mia, ser så somrigt och härligt ut! Du måste ha gröna fingrar, alla dina växter verkar ju växa som ogräs. Fikonträd är så vackra, min mamma har också ett.

Ha det allra bäst och så ses vi snart!

Kramar Marie

Ardisia sa...

Hej Mia! Vackert fikonträd!

Jo ibland så vet man inte riktigt hur man vill ha det, måla eller inte måla. ..läs mitt inlägg före gårdagens.. ;) Oftast blir det finare efter man målat men inte alltid!
Lycka till med ditt måleriprojekt! Kram Mia

Körsbärshöjden sa...

Ja nu växer det så det knakar, min
favoritblomma just nu är Törnrosas kjortel, ursöt :)

Här har vi högsommar i dag , äntligen !!

Ha en fin dag
Eva

vosgesparis sa...

A beautiful little tree. I normally only see them in countries in the south. My mother in law just to have one in her garden , very big with yummie figes ;)

My Lovely Things sa...

Hej !!
Åh vad härliga växter du har..
Ps ..du har fått mail..
kram Anna

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Underbart Fikonräd, underbar bild!
Velepotta är lätt att bli ibland, hihi.
Ha det gott!
kram vännen!
nina

ColonialEast sa...

Hej Mia! Vilket underbart fikonträd! Vår granne har ett som också växer så det knakar i deras växthus. är så sugen på att köpa ett men måste ha ett växthus först ..... Kram!!!

iLLi sa...

Jag längtar till vi också ha ett växthus... Men det får bli nästa sommars projekt! :-)

Min man kommer förmodligen njuta ännu mer av det än mig till och med! ;-)

Kram
Lina

Mjuka sa...

Härligt med fikonträd!! Supermysigt!
Kram Malin

Tusenfröjd sa...

Ja, du ska absolut prova en liten Myrsine. de är väldans lättsköta och man råka glömma den och så kommer den igen! Myrten klarar inte jag av... de ska mer eller mindre stå i vatten! Du vet, skomakarns barn!!!!! Fniss!
Ha det bäst!
Liv

syster doris sa...

Grattis till ett fantastiskt träd!!
O va härligt med ett prunkande växthus...

Sommarkram Tina

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så fint ditt fikonträd var, det trivs verkligen.
Kram Tess

Yvonne - Frl. Klein sa...

Hello!
Your blog is so beautiful! So nice pictures!
Many regards, Yvonne

Anneli sa...

Hejsan MIa.

Läste reportagen om dig, mycket fint hem du har!!!
Din blogg är fantastisk, du ger mig mycket inspiration.
Det här med att inte kunna bestämma sig , känner jag igen, ångrar mig ofta,vilket ställer till det i form av en massa extra arbete.
Idag åker jag till Vinden och letar FYND!

Kram från Anneli i Potatisstań.

Cecilie sa...

Hei, hei! Jeg har også et fikentre, og det er så spennende å følge med de små fiknene som vokser seg større og større. Har ikke noe drivhus, så mitt finkentre står ute på min veranda. Er litt usikker på hvordan jeg skal klare å overvintre det, så tips om det tas imot med takk.

Cecilie

Tracie~MyPetiteMaison sa...

It's doing wonderful, Mia! I hope you get some really nice figs from it this season. Yum, I love figs... can never have enough of them.
xo~Tracie

Made in Persbo...Carina sa...

Hej hej!
Jättekul tycker jag med att få lära känna varandra! Det var skönt att få träffas så under en hel helg så man hinner prata och lära känna varandra mer på riktigt än man hinner om man bara träffas lite kort.

Jag hoppas också att vi snart får tillfälle att träffas igen. Vi får förverkliga Gbg-turen vi pratade om snart :).

Idag har jag diskat loppisfynd och skulle så smått börja ta tag i den nya datorn igen så jag kan lägga in bilder men när jag skulle lägga in PS Elements så saknas helt plötsligt DVD-enheten och även internet har krånglat idag så jag känner bara hur trött jag blir på teknikstrulet. Köper man nytt ska det väl fungera tycker jag. Får ta nya tag imorgon.

Ha det gott, hoppas att vädret hos dig varit bättre idag än det varit här. Har ösregnat hela dagen.
Kraaaam, Carina